دیدی نو

مطالب علمی (روان شناسی)و انگیزشی

مطالب علمی (روان شناسی)و انگیزشی

اختلال وسواس فکری_عملی(ocd)

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۱۶ ب.ظ


اختلال وسواس فکری –عملی (ocd)

 

نوعی اختلال روانی میباشد که با افکار ها و اجبارهای بیش از حد وسواسی همراه است این افکارهای وسواسی و رفتار های تکراری میتواند تاثیر زیادی در زندگی ما انسان ها داشته باشد یکی از عوامل این است که وسواس میتواند اضطراب زیادی را ایجاد کند اگر وسواس دارید ممکن است در نتیجه     افکار وسواسی و اضطرابی شدید را هم تجربه کنین.

_علائم  وسواس فکری _ عملی

عقلب اوقات کارها و حرکات تشریفاتی برای    کاهش ناشی از وسواس استفاده میشود که این رفتار شامل سه موارد زیر است

_اول فرد برای اینکه چک کند در قفل شده است بارها وبارها در را چک میکند

_دوم شروع به شمارش اشیا، کلمات ،  حروف، کاشی یا مثل اینها میپردازد

_سوم کار ها رو به صورت مکرر انجام میدهد مثل ؛روشن و  خاموش کردن چراغ ها برای پنج بار   زیرا اعتقاد داری پنج عدد “خوبی” است.

OCDبا وسواس و اجبار مشخص می شود، اما شیوه های بروز علائم وسواس در افراد مختلف متفاوت است. اگر وسواس دارید، ممکن است دچار اختلال تیک هم بشوید و حرکات مکرر حرکتی مانند چشمک زدن یا تیک صورت را تجربه کنید. چندین نوع مختلف از وسواس وجود دارد، از جمله وسواس تمیزی، وسواس با تقارن و نظم و احتکار.

 

_بسیاری از مبتلایان به وسواس از علائم خود آگاهی دارند

اگر وسواس دارید، ممکن است غیر منطقی بودن یا زیاده روی در وسواس یا اجبارات خود را        تشخیص داده باشید. این می تواند یکی از ناامید کننده ترین جنبه های این اختلال باشد.

_میزان شیوع و علل وسواس فکری_عملی

. وسواس حدود 2.5 درصد از افراد را درگیر می کند

 

هیچ تفاوتی در شیوع وسواس در زنان و مردان وجود ندارد. افراد از همه فرهنگ ها و قومیت ها متاثر هستند، اما عوامل متعددی وجود دارد که می توانند احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش دهد، از جمله:

 

سن: شما در اواخر بلوغ بیشتر در معرض ابتلا به وسواس هستید. پیش از رسیدن به سن بلوغ، خطر ابتلا به وسواس کاهش می یابد.

جنسیت: مردان و زنان به یک اندازه احتمال ابتلا به وسواس بعد از بلوغ را دارند اما مردان در دوران کودکی به احتمال بیشتری دچار وسواس می شوند.

ژنتیک: داشتن فردی در خانواده با نشانه های وسواس، خطر ابتلا به وسواس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هرچه آن فرد به شما نزدیکتر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.

وقایع زندگی آسیب زا: وقایع استرس زا، مانند سوء استفاده جنسی یا مرگ یک دوست، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

ساختار مغز: اگرچه تحقیقات کاملاً دقیق نیست، اما اعتقاد بر این است که بین علائم وسوس و بی نظمی در کارکرد مغز رابطه وجود دارد.

 

_علائم وسواس معمولاً در بلوغ و اوایل بزرگسالی شروع می شود

 

کودکان در سن 4 سالگی نیز ممکن است به وسواس مبتلا شوند. اگرچه نادر است، اما معمولا وسواس در اواخر بلوغ شروع می شود. به طور معمول، بیشتر افراد در سن 19 سالگی تشخیص داده می شوند.

 

شاید ژن ها تاثیر بسزایی داشته باشند

 ابتلا به وسواس نتیجه تعامل پیچیده ای بین تجربیات زندگی و عوامل ژنتیکی است. در حالی که ژن مشخصی شناسایی نشده است، اما محققان می دانند که یک ارتباط ژنتیکی وجود دارد، مطالعات نشان می دهد، هنگامی که یکی از دوقلوها دارای وسواس با احتمال خیلی بیشتری، دیگری نیز دچار این اختلال می شود.

_روش تشخیص و درمان

وسواس توسط روانشناس و روانپزشک قابل تشخیص است

اگر فکر می کنید وسواس دارید، برای دریافت یک تشخیص خوب باید به یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مانند روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

 وسواس درمان دارد

درمان وسواس شامل داروهایی مانند، سرترالین و کلومیپرامین است که بر میزان سروتونین تأثیر می گذارند، همچنین روان درمانی هایی از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز بسیار تاثیر گذار هستند. دارو و روان درمانی می توانند به یک اندازه مؤثر باشند. محققان همچنین به دنبال روش های درمانی دیگری مانند تحریک عمیق مغزی (DBS) برای مبتلایان به وسوس که مقاوم در برابر درمان هستند، می باشند.

 

_مرتبط ها

استرس می تواند باعث ایجاد علائم وسواس شود یا بدتر شود

 

کنترل میزان استرس در طولانی مدت به سمت کاهش شدت و فراوانی علائم شما خواهد رفت.

 

 وسواس یک بیماری روانی مزمن است

 

با توجه به اینکه اختلال وسواس مزمن است تمرکز شما باید بر روی مدیریت روزانه علائم باشد تا اینکه بیشتر به دنبال درمان باشید.

 

 امکان زندگی کامل و معمولی با وسواس وجود دارد

 

با داشتن مکانیزم های مناسب و مقابله ای مناسب و همچنین آموزش مهارت های مقابله با نشانه های وسواس، می توانید زندگی شاد و پرباری داشته باشید.


باتشکر از گردآورنده : خانم زهرا سادات موسوی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۳
گروه دیدی نو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی